$$ H.I.L.A.N.G $$

Saturday, July 24, 2010

Apa yang kau cari?
Akhirnya yang hilang itu adalah dirimu sendiri

Apa yang kau cari dalam modenisasi?
Akhirnya kau hilang pekerti
Akhirnya kau hilang hati budi
Akhirnya kau hilang prinsip diri
Akhirnya kau hilang Iman di hati

Apa yang kau cari dalam timbunan harta duniawi
Dalam taburan kemewahan peribadi
Bila kau hilang famili
Hilang rasa kasih
Hilang nilai insani
Hilang rasa simpati
Hilang sifat pemberi
Hilang sifat ingin berkongsi
Sanggup kau gadai sekeping hati
Bagimu nyawa tiada nilai di sisi
Kau agungkan kertas yang tidak hakiki
Hingga kau lupa dari DIA punca rezeki

Apa yang kau cari bila kau sendiri pun tidak abadi
Kau sendiri pun pasti hilang juga nanti
Disini bukan tempatmu lagi
Bila tiba saatnya nanti
Apa yang kau cari selama ini
Tidak sedikitpun kau bawa pergi

Apa yang kau cari?
Akhirnya yang hilang itu adalah dirimu sendiri.

p/s: Bila ramai orang sembang2 topik kekayaan. Hal kewangan negara. Kemelesetan budget menjelang hari raya. Kenaikkan harga minyak dan gula. Sedikit sebanyak mengganggu kestabilan hormon telinga aku ketika menikmati nasik lemak Malaysia RM3.50 di warung Tok Mak. Nyata aku bosan. Ditambah2 lagi kehadiran salam2 yang sedikit merimaskan dari tukang buat air. Akhirnya, terpaksa aku akui kepentingan kertas bernombor itu demi membayar nikmat kenyang tadi.

3 suka conteng:

Unknown said...

biasa baca buku hamka

tulisan buruk said...

Terpengaruh dgn hamka ka mksud ko??
aku salahkan mama&bapa aku..ini asika?haha
parents aku yg baca2 buku begini jo..bapa ku bca yg english2..tp tlmpau payah d pham..dia ada edisi lm pride&prejudice..muntah sya bca..hahaha..sumpah aku xphm..dulu dia blikan pride&prejudice yg bhasa sng..tp aku drjah3..aku lg suka buku doraemon..hahaha

biasalah,semua org ska bahasa cantik..mcm ko dgr lagu..ko pn ska dgn lirik kan..sbb xpyah crita pnjg..rngkas utk kc smpai apa ko rasa..gitu loh..

dulu ko prna baca 'blues untuk aku' ka?lg stidi dia berpuisi dlm komik..dlm UJANG..

ko baca post fb glah yg 'mengapa diukur hala diri,sdg naluri sdh mngerti.........MENGAPA DTEGUR ORG BLARI,SDGKAN KITA MASIH MRANGKAK'..dia amek dr blues utk akula tu!buku aku!mn dia dpt buku aku tu!aku smpan dlm kotak dia selongkar kli!!mls aku bsg..buli dia xtaruk nm urg yg tulis ni brg d ujung..bkn klu ko amek brg yg bkn ko pnya ko msti taruk nm tu org d ujung sbg credit ka?..inipun aku tau dr lect aku..dia blg "as an academician bla3..u must write the ori owner of de words!its not yours!'..kn mrah stu claz..

tulisan buruk said...

hahahahahahaha..pnjg jo..

Post a Comment